Individuālās pieejas realizēšanas iespēju pieredze Daugavpils pilsētas 15.speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē

07.05.2018.

Daugavpils pilsētas 15.speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē š.g. 27.aprīlī notika praktisks seminārs pirmsskolas izglītības skolotājiem „Individuālās pieejas realizēšanas iespējas”.—–
Tieši tāpat kā nav divu vienādu smilšu graudu, nav divu vienādu cilvēku. Katra cilvēka individualitāte slēpjas viņa fizisko un psihisko īpašību un pieredzes kopumā, ar ko viņš atšķiras no citiem cilvēkiem, īpatnību kopumā, ar ko atšķiras no sev līdzīgajiem. Katrs cilvēks ir oriģināla personība, kas ar savām intelektuālajām, emocionālajām vai gribas īpašībām atšķiras no apkārtējiem.
Attiecīgi, lai katrs pirmsskolēns pilnvērtīgi attīstītos atbilstoši savām spējām un iespējām, it īpaši, ja runa ir par mūsdienu transformatīvo sabiedrību, ir nepieciešama individuāla pieeja, kas ir svarīgs nosacījums izglītības nodrošināšanai tiem bērniem, kuriem vispārpieņemtie attīstības veicināšanas un mācīšanas paņēmieni izrādās maz efektīvi.
Realizējot individuālo pieeju, pirmsskolas skolotāji un skolotāji logopēdi radoši un diferencēti pieiet gan mācību procesa plānošanai, gan īstenošanai. Individuālās pieejas realizēšana sasaucas ar mācīšanas un mācīšanās pieejas maiņu, mūsdienīgas lietpratības izglītību, mācību procesā attīstītiem vērtībās balstītiem ieradumiem, caurviju prasmēm, kā arī izpratni un pamatprasmēm daudzveidīgās cilvēka darbības jomās. Mūsu pirmsskolas skolotāji pamazām, soli pa solim mēģina ieviest šīs pārmaiņās ikdienas dzīvē un realizēt caur individuālās pieejas prizmu.
Lai varētu kvalitatīvi īstenot individuālās pieejas realizēšanas iespējas jaunā kontekstā un ielikt drošus pamatus bērna nākotnei, katrs skolotājs novērtē savas stiprās puses, izmantojot kvalitatīvas pedagoģijas principus, galveno akcentu liekot uz pedagoga mijiedarbību ar bērniem, kas tādējādi sekmē ikviena bērna pašuztveres/identitātes attīstību un mācīšanos. Ilggadējas pieredzes rezultātā ir uzkrāts materiāls darbam ar hiperaktīviem bērniem, ko veica skolotāja logopēde I.Kozlovska. Nodarbību, kuras pamatā ir individuālais darbs ar tādiem bērniem, parādīja pirmsskolas skolotāja I.Antipova. Individuālās pieejas metodes un paņēmieni pirmsskolas vecuma bērnu mācīšanas un attīstīšanā procesā – tēma, pie kuras strādā pirmsskolas skolotāja J.Nedokosa un skolotāja logopēde Ž.Pilenoka, kuras savu praktisko pieredzi demonstrēja rotaļnodarbībā citu pirmskolas izglītības iestāžu pedagogiem. Par diferencētu pieeju darbā ar 3 līdz 4 gadus veciem bērniem stāstīja skolotāja logopēde S.Lazovika, bet praktisko materiālu, kurā iekļautas metodes un paņēmieni bērnu motivēšanai, stresa mazināšanai, kā arī dažādas idejas bērnu apbalvošanai, sagatavoja pirmsskolas skolotāja S.Beitāne-Turčinoviča. Praktiskā semināra laikā tā dalībniekiem bija iespēja piedalīties praktiskos vingrinājumos individuālās pieejas realizēšanai, ko vadīja pirmsskolas skolotājas Ž.Borune, S.Gabrāne un A.Rodina.

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
15. speciālās pirmsskolas izglītības iestādes
vadītāja
N.Ļahoviča,
vadītājas vietniece
A.Kucina