Valodu politika Katalonijā

Izmantojot Eiropas Savienības Mūžizglītības programmas Caurviju programmas Mācību brauciena stipendiju, 2013.gada 22.-26.aprīlī Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas “Saules skola” direktores vietniece izglītības jomā Jolanta Kudiņa devās  mācību braucienā  uz Barselonu, Spāniju. Mācību brauciena temats – „Language learning spaces: diversity and transversality” (Valodu mācīšanas telpa: daudzveidība un šķērsgriezums).  Mācību braucienu organizēja Katalonijas izglītības pārvalde (Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament) un tajā piedalījās 14 dalībnieki no 11 ES valstīm. Mācību brauciena mērķis – iepazīties ar izglītības sistēmu un valodu apmācības politiku Katalonijā. —–
     Katalonija ir Spānijas autonomā kopiena, kuru veido 4 provinces: Barselona, Žirona, Leida un Taragona. Kataloniešu valodas sarežģītās vēstures dēļ Katalonijas valdība ir uzņēmusies iniciatīvu veicināt daudzvalodības attīstību. Lai gan kataloniešu valoda tiek uzskatīta par minoritāšu valodu,      Katalonijas skolās tā ir oficiālā mācību valoda. Kopš 1983.gada Katalonija piekopj bilingvālo mācību modeli, lai skolēni varētu apgūt abas oficiālās – spāņu un kataloniešu valodas – un, lai iemācītos vismaz vienu svešvalodu. Galvenais mērķis ir daudzvalodība (kataloniešu, spāņu, angļu + kāda cita valoda). Liela uzmanība tiek pievērsta trešās svešvalodas mācīšanai. Tā kā viena no lielākajām Katalonijas problēmām ir lielais imigrantu pieplūdums, īpaša vērība tiek veltīta sociāli iekļaujošajām programmām. Skolēni imigranti tiek mudināti neaizmirst un padziļināti mācīties arī savu dzimto valodu (piemēram, arābu, ķīniešu, portugāļu, ukraiņu, galīciešu utt.).
     Mācību brauciena 1.dienā dalībnieki tikās ar Katalonijas izglītības pārvaldes Svešvalodu departamenta vadošajiem darbiniekiem, kuri iepazīstināja ar valodu mācīšanas politiku Katalonijā. 
     Mācību brauciena laikā tika apmeklētas dažādas skolas gan Barselonā, gan Taragonā. Tās bija dažādu veidu skolas: sākumskola ESCOLA COLLASO I GIL, kurā 90% no skolēnu skaita ir imigranti. Skola piedāvā dažādas nodarbības arī vecākiem, kuri imigrējuši no citām valstīm,  lai viņi labāk apgūtu valodu un sajustos valstij piederīgi.  Taragonā mācību brauciena dalībnieki apmeklēja vidusskolu INSTITUT ANTONI DE MARTI I FRANQUES, kurā veiksmīgi tiek īstenota CLIL metodika, skolēni pārsvarā strādā grupās un populārs ir klasesbiedru vērtējums, skolā ir ieviests arī SMILE projekts. ESCOLA INSTITUT SANTA TERESA DE JESUS demonstrēja, kā pie viņiem tiek organizēta angļu valodas nedēļa, kas notiek jau trešo gadu pēc kārtas. Vecāko klašu skolēni gatavoja dažādas aktivitātes jaunāko klašu skolēniem, kā arī paši kopīgi strādāja pie dažādiem projektiem, kurus pēc tam prezentēja viesiem. Pusdienās viesi tika cienāti ar spāņu nacionālo ēdienu paelju. Ceturtajā dienā dalībnieki apmeklēja INSTITUT ESCOLA D’HOTELERIA, kas ir profesionālās vidējās izglītības iestāde, kurā gatavo šefpavārus, pavārus, viesmīļus, viesnīcu darbiniekus utt. Skolā darbojas kafejnīca un divi restorāni, kuros strādā skolas izglītojamie. Vienā no restorāniem dalībniekiem bija iespēja baudīt 3 stundu pusdienas, kas sastāvēja no 7 ēdieniem. Jāteic, ka šis restorāns ir ļoti iecienīts, jo mācību brauciena dalībniekiem pusdienas šeit tika rezervētas jau pusgadu iepriekš. 
     Dalībniekiem bija iespēja piedalīties mācību stundu vērošanā. Katalonijas skolu skolotāji labprāt dalījās pieredzē par CLIL (CLIL – Content and Language Integrated Learning – satura un valodas integrētā apmācība) metožu pielietojumu mācību stundās, un, jāatzīst, ka šīs metodes darbojas patiešām efektīvi.  Lai gan CLIL tiek veiksmīgi realizēts daudzās Eiropas valstīs, Katalonijā šai metodikai tiek veltīta īpaša uzmanība. 
Mācību brauciena dalībnieki prezentēja  savu valstu izglītības sistēmas, kā arī parādīja, cik  veiksmīgi darbojas CLIL metodika un IT tehnoloģiju izmantošana skolās. Ļoti vērtīga bija Katalonijas izglītības pārvaldes speciālista IT jomā Rikarda Garsijas prezentācija, kurā viņš iepazīstināja ar jaunāko Web 2.0 aplikāciju iespējām un to pielietojumu interaktīvā valodu mācīšanas un mācīšanās procesā. 
     Lai gan daudzas sociālās iekļaušanas aktivitātes tiek īstenotas vairākās ES dalībvalstīs, mācību brauciena dalībnieki bija patīkami pārsteigti par šo aktivitāšu intensitāti Katalonijā un par atbalstu, kuru šīs aktivitātes saņem no ministrijām, vietējām pašvaldībām un skolām. Lielu iespaidu atstāja arī tas, cik atvērta Katalonija ir visām kultūrām, rasēm, reliģijām un valodām un kā tā rūpējas, lai skolēnos attīstītu pašpārliecinātību un neatkarību. Galvenais izglītības mērķis ir cieņa, daudzveidība, sociālā saliedētība, bet ne obligāti izcilība.  
     Mācību brauciena noslēgumā bija jāraksta grupas ziņojums par jauniegūto pieredzi, labās prakses piemēriem un ieguvumiem no redzētā, kas bija nopietns darbs, bet tas tika sekmīgi paveikts. 
     Mācību brauciens bija labi organizēts un brauciena dalībnieki bija gandarīti par iespēju iemācīties kaut ko jaunu, dalīties savos labās prakses piemēros un devās mājās redzētā un piedzīvotā iedvesmoti.

Šis projekts tika finansēts ar Eiropas Komisijas atbalstu. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas „Saules skola”
direktores vietniece izglītības jomā
Jolanta Kudiņa