Vienlīdzīgi un kopā!

27.06.2016.

Daugavpils 11.pamatskola pabeidz darbu ES Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.2 (KA2) stratēģisko skolu sadarbības partnerības projektā Nr.2014-1-PT01-KA201-0008292 („EQUAL I: “The Great Battles” or horse riding as a way of equalizing students.”) („Vienlīdzīgi I: „Lielā kaujas” vai zirgu izjādes kā ceļs uz skolēnu integrāciju”).—–
Atgādināsim: projektā iesaistītas 3 valstis – Portugāle, Turcija un Latvija. Pirmais projekta posms sākās Portugālē 2015.gada martā. Otrais posms pagāja 2015.gada oktobrī Latvijā. Trešais posms noritēja 2016.gada martā Turcijā. Projekta noslēguma posms 2016.gada jūnijā tika organizēts pie projekta koordinatoriem Portugālē.
Projekta mērķis – starptautiskās sadarbības ietvaros attīstīt, pārnest un/vai ieviest inovatīvu pieredzi – ir sasniegts. Priecājamies, ka izmantojām izdevīgu iespēju sadarboties ar skolu, kurā ir integrēti izglītojamie ar speciālām vajadzībām. Mēs ieguvām lielu pieredzi, jo arī strādājam ar skolēniem ar speciālām vajadzībām. Hipoterapijas nodarbības sniedz reālu atbalstu skolēniem ar kustību traucējumiem un skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mums parādīja, kā zirgu izjādes var izmantot kā terapijas metodi. Tā kā izjādes ar zirgiem ļauj jājēja ķermenim viegli un ritmiski kustēties līdzīgi cilvēka gaitai, jātniekiem – bērniem ar kustību traucējumiem – tas uzlabo līdzsvaru, muskuļu spēku un izturību. Bērniem ar garīgās veselības problēmām zirgu terapija veido pastiprinātu uzticību, pacietību un pašapziņu. Mums parādīja, kā fiziski hipoterapija var uzlabot līdzsvaru, stāju, mobilitāti un citas saistītās funkcijas. Hipoterapija var ietekmēt arī psiholoģiskās, izziņas, uzvedības un komunikācijas funkcijas visu vecumu cilvēkiem. Protams, hipoterapija nav domāta katram. Ikvienu bērnu hipoterapijas speciālisti izvērtē individuāli. Mēs uzzinājām, ka hipoterapiju izmantoto arī runas, valodas un žestu attīstīšanai. Hipoterapija atvieglo saziņu, jo iedarbojas uz vestibulāro, taustes, redzes, ožas un dzirdes sistēmām. Nodarbības līdzsvaro arī skolēnus ar mācīšanās un uzvedības traucējumiem. Portugālē hipoterapijas nodarbības tiek organizētas augstā līmenī.
Diemžēl mūsu skolas audzēkņiem nav iespējas regulāri nodarboties ar hipoterapiju. Zirgu izjādes piedāvā zirgu sēta “Klajumi” (Kaplavas pagasts, Krāslavas novads) un Naujenes dabas parks. Tātad šādas nodarbības vairāk ir skolēnu vecāku ziņā.
Tomēr ir daudzas lietas, kuras saista skolas. Mūsu skolas vieno kopīgs uzdevums – sagatavot skolēnus dzīvei. Ir patīkami atzīmēt, ka mūsu skolās ir izveidota pozitīva gaisotne, skolēni reālajā dzīvē netiek dalīti. Vispārizglītojošās programmas skolēni zina, kā sadarboties ar speciālo izglītības programmu audzēkņiem un prot to. Skolotāji, vecāki, bērni zina, ka var sniegt atbalstu un palīdzību tiem, kuriem šis atbalsts ir ļoti nepieciešams. Viena no Daugavpils 11.pamatskolas darba prioritātēm jau vairākus gadus ir „Skolēnu ar speciālām vajadzībām integrēšana vispārējā pamatizglītībā”. Mums arī ir sava labā pieredze:
• skolas pedagogi regulāri mācās speciālās izglītības kursos un iegūtās zināšanas izmanto ikdienas darbā;
• ir izveidota skolotāju, atbalsta personāla, izglītojamo un viņu vecāku (aizbildņu) sadarbība;
• skolas telpas ir piemērotas izglītojamiem ar speciālām vajadzībām;
• skola iespēju robežās dod praktiskai dzīvei nepieciešamās zināšanas un prasmes;
• skolēni ar speciālām vajadzībām ir līdztiesīgi visos darbos: gan mācību procesā, gan ārpusstundu aktivitātēs, gan atpūtā.
Mūsu skolas tālākās attīstības vajadzības ir:
• nodrošināt speciālās pamatizglītības ieguves iespējas izglītojamiem atbilstoši viņu veselības stāvoklim;
• nodrošināt saslimšanas vai attīstības traucējumu iespējami maksimālu korekciju;
• veicināt izglītojamo ar speciālām vajadzībām individuālu dotumu attīstību;
• nodrošināt izglītojamos ar palīglīdzekļiem, kā arī apmācīt pedagogus un atbalsta personālu tos izmantot.
Valstu sadarbības programmā bija paredzēti pasākumi citu tautu kultūras un tradīciju iepazīšanai. Mums bija iespēja iepazīties ar partnervalstu vēsturi, kas bija ļoti interesanti. Vēsturiski notikumi un tautas tradīcijas tika atspoguļotas filmās (tas ir projekta noteikums). Projekta ietvaros tapa trīs filmas. Katrā valstī filma tika uzņemta, balstoties uz vēsturiskiem notikumiem, ievērojot tautu kultūru un tradīcijas. Pirmā filma uzņemta Portugālē, kur galvenais varonis bija tautas cīnītājs Viriato. Otra filma bija izveidota mūsmājās – Latvijā. Mēs iepazīstinājām viesus ar Latvijas nacionālo varoni Lāčplēsi. Trešā filma veidota Turcijā un vēstī par Konstantinopoles krišanu. Mūsu uzņemto filmu ideja arī ir vienota – melnā un baltā cīņa, ar ticību, ka gaisma uzvarēs.
Projekta ietvaros mēs redzējām kultūrvēsturiskus objektus, neparastus dabas objektus, pilsētas, kuras krasi atšķīrās no Latvijā ierastā. Visu laiku bijām iesaistīti dažādās aktivitātēs un devāmies arī ekskursijās.
Ir patīkami atcerēties šīs aizraujošās dienas, pilnas ar spilgtiem iespaidiem. Varam droši apliecināt, ka gan skolotāji, gan skolēni ieguva nenovērtējamu pieredzi, mācījās redzēt un saprast citādu. Mēs atklājām sev daudz jauna. Gribam atkārtot un uzsvērt, ka vislielākais projekta dalībnieku guvums ir jauni draugi, cilvēku saprašanās!
Mazliet ir skumji, jo tas ir šī projekta noslēguma posms.

Daugavpils 11.pamatskola Erasmus+ programmas projektu „EQUAL I: “The Great Battles” or horse riding as a way of equalizing students” līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+

Ceļojuma aprakstu un fotogaleriju veidoja:
Daugavpils 11.pamatskolas projekta dalībnieki:
direktore Ina Meldere;
skolotāji
Marianna Tretjakova,
Ilona Kokina,
Vladimirs Muravickis,
skolēni
Oksana Vorobjova,
Diana Savu,
Edgars Trizna,
Aivars Stolers